onsdag 9 november 2011

Om att bo på olika ställen

Tänk att vart man bor ska spela så stor roll för hur man mår. Just nu bor jag i Landala i Göteborg, och det är väl främst det jag funderar på. Förut bodde jag ju vid Wieselgrensplatsen, på Hisingen. Det tar tio minuter in till Nordstan från där jag bor nu och det gjorde det även förut. Ändå är skillnaden så total.

Förut när jag satt på spårvagnen hem så var det alltid ett fyllo eller en knarkare på spårvagnen. Folk som åt rå varmkorv, skrek åt folk omkring sig, hällde i sig ljummen starköl klockan halv nio på morgonen eller som satt och panikvrålade efter sina borttappade örhängen var det man kunde förvänta sig av spårvagnen. Jag blev helt deppig av att se barn helt ensamma på väg till skolan som fick mötas av det här. Hur tog dem det, när inte ens jag som ska vara vuxen inte vill se det? Eller hade de vant sig?
Nu när jag åker spårvagn är det mest studenter ombord. Ännu inte ett enda fyllo, efter två veckor boende här.

Jag har ingen lust att rada upp fler negativa saker med området där jag bodde förr, för det känns som att Hisingen redan har ett dåligt rykte. Jag bara tänker att nu jag bor i Landala så känner jag en sådan lättnad inför varje steg jag ska ta utanför lägenheten jag bor i, att det är så hemskt för där jag bodde förut kände jag bara att jag vill flytta. Och det borde bara inte behöva vara så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar