måndag 15 september 2014

middagstipset


 I mitt och Andreas hushåll så kör vi på varannan matvecka, det innebär att varannan vecka är man ansvarig för matlagning och inköp och varannan för disk. Det är ett bra sätt att hålla kolla på ekonomin och dela lika tycker jag. Hur som helst, den här veckan var det Andreas matvecka men han skulle ut och fiska med sin pappa och vi hade verkligen ingenting i kylskåpet. Men eftersom jag tydligen kan koka soppa på en spik så uppfann jag dessa bönbiffar! Det gick superlätt och blev riktigt gott faktiskt. Jag bara fräste lite hackad lök tills den blev mjuk och mixade ihop en smet av löken, en burk avsköljda mixade bönor, ett ägg och en fräst buljongtärning. Sedan klickade jag ut biffar rakt ner i stekpannan och stekte. 
Gott och mättande med en sallad och valfritt tillbehör, kanske någon sås då bönor lätt blir lite torra.

Förresten så har vi börjat köra mer vegetariskt och fisk här hemma, vilket känns jättekul. Det är inte ens svårt. Det svåraste är bara att inte göra pastasås hela tiden, något i alla fall jag lätt faller in i. Soppa är annars min favorit när det kommer till vegetariskt, det äter vi nog minst någon gång i veckan. Jag fräser lite lök, kokar lite olika grönsaker och mixar med en buljongtärning och creme fraishe. Överlag tycker jag om rätter där man kan slänga ner lite av varje och inte behöver handla vissa exakta ingredienser för att annars blir det fel.

1 kommentar: