lördag 17 maj 2014

Phil´s problemtyngda burger

Idag hade jag och Andreas en dag då vi strosade runt i solen på Kungsholmen. När det blev lunchdags så bestämde vi oss för att ta take away från det nyöppnade hypeade hamburgerstället, det som sägs kunna tävla med Flippin', nämligen Phil´s Burger på Fleminggatan 49. När vi kom in på stället så blev jag först lite förvånad över priserna. En hamburgare går loss på en hundring, ska du sedan ha pommes och cola till så blir det ytterligare 70 kronor. 170 kronor för en hel meny alltså. Lite väl dyrt för snabbmat i avskalad miljö tyckte jag, men tänkte "Oh well, det är ju inte McDonalds. Och det är ju säkert jättegod mat.". Vi beställde en av tre burgare på menyn och satte oss för att vänta på att de skulle komma med vår beställning, som hämtas från en lucka av en servitör som delar ut den till gästerna. Stället var inte ens halvfullt, så det borde ju gå rätt snabbt, tänkte jag. Efter en stund insåg jag att det kommer ut två burgare i taget, med lååånga mellanrum mellan, och jag börjar undra vad sjutton de pysslar med i köket som tar sådan tid. Hamburgare råddar man ju ihop jättesnabbt om allt är förberett, och det borde det väl vara på snabbmatsrestaurang?

Efter 40 minuters väntan så kommer vår mat. Egentligen inget jag hade reagerat alls på om det var en restaurang, men jag jämför det här med snabbmatsställen typ Vigårda, där får man ju maten inom tio minuter och det är exakt samma koncept. Då ketchup stod uppställt på borden så frågade Andreas servitören om ketchup fanns  på burgarna eller om vi borde lägga på det innan vi gick. "Nej det är det inte... eller... jo jag tror det?" sa servitören. Andreas stirrade irriterat på honom då svaret från en serviceperson som inte vet då borde varit "Jag vet inte, men jag ska ta reda på det direkt!". Så småningom fick vi veta att hamburgarna inte innehöll ketchup varpå vi fick öppna vår påse, ta ut burgarna och hälla ketchup på dem innan vi gick iväg. Rätt så osmidigt och det hade varit schysst om den som delade ut take away berättar detta så man inte hinner traska iväg utan.

Jajja, det kanske är helt fantastiska burgare tänkte vi och tog med vår take away påse till parken intill. Och visst hamburgarna var goda. Inte fantastiska men goda. Köttet var lite vattnigt, brödet lite degigt (såg inte riktigt färdiggräddat ut), men det var god smak och bra stekt, med en god dressing. Pommesen som vi betalat extra för var däremot oätlig. Stenhårda bruna pinnar i en påse, i pytteliten mängd. Hade vi ätit på dem hade vi antagligen varit hos tandläkaren nu för att sätta nya kronor på varje tand.

Så summan av hype-burgaren från Phil´s burger blev: för dyrt, för långsamt, för vattnigt och oätliga pommes frittes. Min tolerans för barnsjukdomar är nådd. Deppig start för ett nyöppnat hamburgerställe.

Bild från blondinbellas blogg, hon verkar ha fått lite mindre brända pommes än vi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar