tisdag 18 februari 2014

rosor på kinden och solsken i blick



Det pirrar i mig som av vår just nu. Solsken i två dagar och det var tydligen allt som krävdes. Ett vårtecken jag kirrat själv är hortensia. Som jag gnatar och tjatar om denna blomma.

Tycker bara den är så tjusig.

Men förnämast av allt är nog vintergäcken som sticker upp huvudet ur rabatten just nu. Jag minns känslan när man var liten och vi var på väg till dagis och vi varje dag inspekterade rabatterna efter vårtecken. Små knoppar som stack upp bland snön som så småningom blev blommor som mamma lärde oss namnet på. Mamma kan namnet på massor av blommor och då är hon ändå född i Finland, så jag förstår inte hur. Det är imponerande tycker jag i alla fall.

Ibland när jag och Andreas pratar om att flytta in till stan så förstår jag inte riktigt hur det ska gå till. Såna här små saker betyder nämligen väldigt mycket för mig, det är nostalgi och framtidslängtan i ett enda paket. Jag tar knoppar och vårfågelsång framför ett större take away-utbud anytime. Fast det är klart, vad skulle man inte ge för en liten mysig stammispub. Man behöver väl båda, antar jag. Fågelkvitter och grusiga trottoarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar