onsdag 27 november 2013

Tre hudvårdstips och en hudvårdsdiss

När jag kollar min bloggstatistik så kan jag se vad människor sökt på för att hamna här (ganska kul, vissa människor är knäppa). Ofta har de sökt på recensioner på hudvård eller inredning. Jag är precis likadan själv, jag googlar alltid innan jag köper något eller för att inspiration. Därför kommer det här att bli ett inlägg ägnat helt åt hudvårdstips, så ni som inte bryr er alls kan ju sluta läsa här.

När man som jag är född med torr hud och allergier så tenderar man att bli en krämjunkie. Min ljusa hud är väldigt känslig och blir lätt flammig. Jag har testat mig fram och förutom de jag får utskrivna från min doktor så har jag hittat några som håller måttet.

Här är tre badrumsskåpsfavoriter:

1. Estelle & Thild Night Cream Fragrance Free.
En nattkräm som knappast doftar (skönt på en nattkräm tycker jag), ekologisk, gör att små finnar att sjunker tillbaka och balanserar min hud. När det är som torrast ute blandar jag i en droppe mandelolja innan den får verkar över natten.

2. Clarins Beauty Flash Balm.
Dagkräm som är svagt aprikosfärgad och luktar svagt av tant. Taglinen är lite småtöntig, men man måste ju älska den: "Brightens, tightens". Vilket den faktiskt gör. Den jämnar ut det röda, återfuktar och håller finnarna borta. Så där så att man verkligen ser skillnaden, som att huden blir läkt. Superbra!

3. Lilla Bruket Ansiktsskrubb Petit Grain.
Mjuk och skön peeling som funkar bra om man som jag både flagnar av torrhet och får lite små hormonfinnar bredvid munnen. Saltet torkar ut finnarna och jojobaoljan mjukgör och tar bort det torra. När jag var liten var saltvatten det enda som kunde råda bot på mitt eksem. Trots att vissa tror att salt är för vasst att ha i ansiktet (man vill ju bara ta bort död hud, inte ny) så funkar det jättebra på mig. Den här är också ekologisk.

...Och en diss!
Avéne Skin Recovery Cream Rich
Jag köpte den när jag tänkte att min hud behövde lite extra kärlek inför den torra vinterperioden, just för att den ska vara speciellt framtagen för mycket torr och irriterad hy. Dessutom säljs den på apoteket vilket säger mig att den måste vara snäll och inte så kemisk. Min hud fullkomligt ballade ur av den här krämen! Jag fick finnar som en tonåring och började flagna av torrhet.  Det var det värsta av båda världar på ett ansikte. Kanske behöver min hud bara vänja sig, tänkte jag, men det blev bara värre. Då gav jag upp. Så jäkla kass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar