söndag 1 januari 2012

Vietnam

Det här blir årets första inlägg efter ett ganska frånvarande december. Picture overload kanske man kan kalla det!

Så här såg det ut när jag och Andreas gick ner på vår hotellstrand första dagen på ön Phu Quoc. Smått chockande efter regniga december i Sverige.

"Would you like som froot?" Sju kronor för en söt ananas på stranden.

Den här japanska familjen var otroligt rolig. Varje dag såg vi dem poserandes på stranden. De höll på i timtal med att se ut som  i en reklamfilm, men det bästa var nog en gång när pappan svankade för kameran. DOG!

Eftersom en drink kostade 15 kronor blev det många drinkar.
 Vi  var på en pärlfarm och fick se när de plockade fram pärlan ur musslorna.

På snorklingstur. Jag hade smått panik eftersom jag är en väldigt rädd person och det kändes som att jag inte fick luft. Men jag övervann det faktiskt några dagar senare på ön!

På snorklingsturen stannade båten hos en familj som bodde i en husbåt.

Där kunde man köpa fisk. Mest av allt gnisslade det något oerhört om husbåten eftersom den var gjord i plåt. Förstod inte hur man kan leva så, men man gör väl det man måste.

Vietnameserna höll på mycket med juldekorationer och julmusik. Oerhört smakfullt, offcourse.

Andreas klippte sig för 15 kronor. Jag höll på att dö av garv när klippningen avslutades med en massage!

Annars låg vi mest vid stranden och chillade! Jag läste en bok om Oprah så nu kan jag allt om henne.

Så här såg det ut inne i "stan" på ön.

Julpyntat vid vårt hotells strandbar. Här hängde vi kvällarna igenom.

En dag tog vi en motorcykel och åkte och snorklade. Inte i den här poolen alltså, det var bara ett stopp på vägen.

Vi hittade några tyskar som vi blev vänner med.

Här är räkrullar som var helt krispiga och jättegoda. Att äta middag kostade oss ungefär 30 kronor var. Vår dyraste lyxmiddag kostade 150:- för två (inkl. dricka).

Julaftonsfinklädda. Här visste vi ännu inte att vi snart skulle göra något vi aldrig gjort förut!

Vi gick nämligen ifrån restaurangen där vi bokat julaftonsmiddag. Efter sjukt dålig service, personal som var i kaos och en timmes väntetid på en huvudrätt som aldrig dök upp, så gick vi! Det kändes så jäkla gött! Vi firade på vår strandbar istället, med stora räkor i chili och lime.

Efter nio fina dagar på Phu Quoc så åkte vi till Saigon för att avsluta vår resa med shopping.

Saigon är väldigt skränigt och stökigt så vi åkte till en pagoda för lite frid!

Det var väldigt magiskt med rökelse överallt och dammar fyllda med sköldpaddor och guldfiskar.

Innuti var stora läskiga statyer och människor som viftade med rökelser.

Spöklikt ljus.

Så här ser det ut på saigons gator. Förstå hur det är att gå över gatan! Man liksom bara går och så kör folk runt om en. Det var så hektiskt så vi var tvungna att pausa då och då. Men att gå på marknaderna var nästan det värsta- folk som skriker "Look miss, look miss!" "I have many designers!" och drar i en, inte min grej!

Och det var slutet på vår fina resa! Ganska skönt att komma hem igen, aldrig har Sverige känt så ordnat, lugnt och tyst som nu!