onsdag 9 maj 2012

Värsta språket



Något jag kommer sakna med att bo i Götet och gå i en klass med folk från alla möjliga ställen i Sverige är allt kul man får lära sig om svenska. Anna, som kommer från Ö-vik brukar vara den som står för de mest exotiska orden. Som till exempel "he" som betyder "lägga". Kommer så väl ihåg första gången hon sa det, vilka frågetecken vi såg ut som då! Nu känns det helt vant, skulle nästan kunna säga "he" själv någon gång ibland!

Andra exotiska ord som verkar härstamma från Göteborgstrakten är "tyken" (översättning för alla stockholmare: "uppstudsig") och bös (=skräp). "Bamba" (matsal) är ett annat ord som jag tycker låter jättegulligt.

Här om dagen så satt jag och mitt lilla gäng och diskuterade vad vi skulle kalla det när man smäller i sig något, t.ex. när man trycker i sig godis. Linn (från Lerum, vilket så gott som är Göteborg) tyckte att det hette "möla", Lisa (från Skövde) tyckte "moffa", medan jag och Öviks-Anna var helt överens om att det kallas att "mula" som att "mula i sig". Frågan är: Var i Sverige går gränsen för vart mula slutar heta mula, och blir möla eller moffa? Mycket intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar