tisdag 9 december 2014

frisyrer jag haft och kommer att skaffa

Imorgon ska jag klippa mig. Ser fram emot det så  mycket för just nu är mitt hår långt platt och barnsligt. Nog för att jag har babyface i vanliga fall men med långt hår ser jag typ ut att vara 12 år gammal. Dessutom så borstar min frissa håret så där supermjukt så man nästan somnar. Det är nästan lite pinsamt att man tycker att det är så skönt.

Jag vill klippa mig lite så här med en längre lugg-etapp som Peaches Geldof. Lite pinsamt att komma dragandes med bilder på en person som är död, men förhoppningsvis vet min frissa inte ens vem det är. Hehe.

När jag var yngre tog jag alltid med bilder på Nicole Richie till frisören. Det var på den tiden när boho-stilen var het och man skulle ha volangkjolar ner till anklarna och ribbat linne med ett långt halsband till. Riktigt rivigt var det att ha ett gigantiskt bälte på höften med ett stort spänne med massor av pärlor och krafs på. Då var man bohem.

Jag har också haft med mig den här bilden under samma period som Nicole Richie-frisyren var het. Uppklippt som systrarna Olsen, de var ju också bohemer så deras frisyrer funkade också bra.

Man kan ju säga att jag bytte stil rätt drastiskt när jag efter bohemperioden ville ha sextiotalsbob istället. Älskar fortfarande båda frisyrerna, att ha bob var så härligt för man fick klippa sig så mycket och känna sig tuff och håret fick sådan volym. Bästa jag visste var också att böja in topparna till sådana där krokar, väldigt gulligt. Under den tiden när jag har den här frisyren fick jag komplimanger av tanter nästan varje dag. De älskade mitt hår och min stil och skrek det när de cyklade förbi eller hojtade innan de klev av tåget. Verkligen superdupertrevligt. Och man passade så sjukt bra i basker. Jag vill än idag heja på tanter med bob och säga att de har skitsnyggt hår. Det känns lite som att jag har varit med i en hemlig klubb.

Jag på en bra hårddag 2009. 
 Det mest negativa med bob var att jag vissa dagar verkligen kände mig som en tant, och inte alls så där kattigt sextiotalscool. Då kunde man inte göra någonting för satte man upp håret så blev det en sorglig liten stump istället för en maffig hästsvans. Och ibland på en dålig hårdag såg man ut som en svamp.

Sedan kom en period när jag klippte hellugg som Zooey Deschanel. Det finns typ inga bilder på det för det var så jäkla meckigt med hellugg så jag lät den nästan växa ut direkt (vilket tog typ ett till två år under vilken tid jag körde med en supertjock snedlugg). Man var tvungen att tvätta luggen hela tiden, för så fort den blev det minsta stripig så la den sig i klumpar över pannan. Och dessutom så kunde man få glapp mellan själva frisyren och luggen och då såg man ut som att man började bli skallig. Jag försökte lösa det genom att klippa luggen bredare och skaffade mig på så vis en fräsig halv pottfrilla. Riktigt snyggt! Den jobbigaste frisyren jag haft och jag gör nog inte om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar