måndag 12 oktober 2015

Sex snabba sätt att äta mer vego


 Vi har börjat äta mer och mer vego här hemma. Mest för att jag blivit mindre och mindre sugen på kött av flera anledningar. Det började en dag med att jag skulle köpa skinka till frukostmackan, så slutade det med att jag la tillbaka den för att jag blev ledsen av tanken på att en gris skulle behöva dö för att jag ville ha en skiva skinka på min macka. Jag har märkt att just chark är typ omöjligt att hitta ekologiskt, det gör ju inte saken bättre precis. Anyways så har det dykt upp fler och fler vegorätter här hemma. Det är faktiskt inte så himla komplicerat. Jag är extremt lat på vardagar när jag lagar mat, det får liksom inte sno så mycket tid från min lediga kväll. Så då har jag kommit på några olika enkla tricks för att laga snabb, god vegomat. 

Snabba enkla vegorätter

1. Gryta. Man kör någon grönsak i ugnen, typ butternut squash, morötter, sötpotatis, aubergine och blandar ihop det med lite bulgur och färska örter. Kall sås är så klart gott till.
2. Matvete på burk kan man värma i stekpanna, äta med feta/mozzarella och tomater och ha pesto till. 
3. Färdigrätter. Köp typ sojanuggets eller jordnötsbiffar eller någon annan färdigrätt. Så smidigt att köra lite bulgur eller coucous till, en grön sallad och en kall sås (ja jag gillar kall sås). 
4. Quorn var jag länge skeptisk till p.g.a. att jag ätit det på restaurang och inte tyckt det var gott. Men om man gör en gryta eller en wok (som man kanske ändå har en grytbas/woksås), så märker man faktiskt ingen skillnad på om det är kyckling eller quornbitar i. Och ett stort plus är att man inte behöver tänka så mycket på om det blir klart hela vägen in. Blir alltid så nojig när jag gör kyckling annars!
5. Soppa. Typ alla soppor är ju vegetariska känns det som. Min enklaste är att bara koka en påse frysta grönsaker lite snabbt, fräsa lite lök och vitlök och sedan mixa ihop allt detta med lite kokvatten samt creme fraish. Simple as that! Och vill man ta med det i matlådan kan man frysa på det i matlådan över natten. 
6. Biffar går att göra av allt som liknar en böna, av sötpotatis, av blomkål och av kikärtor. Mixas ihop och smaksätts med den krydda du gillar. Kanske ett ägg om man vill binda ihop och inte är vegan. 

This one goes out to Helen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar